پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250721
آمديم به نان برسيم، به جان رسيديم/ از کسب و کارهاي کساد شده تا بي مهري مسئولان
تاریخ انتشار : 1400/02/05 11:24:15
نمایش : 1305
بيش از يک سال از شيوع ويروس کرونا در کشور مي گذرد و به تبع آن بسياري از مردم، اصناف و کسبه با محدوديت‌هاي بسياري روبرو و بسياري از مشاغل با مشکلات اقتصادي روبرو هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از کُردتودي، اين روزها ميزان ابتلاي صعودي به ويروس کرونا و از همه مهمتر تعداد فوتي‌ها در کشور  هر روز بيشتر مي شود و همين امر سبب شد بار ديگر دولت تن به تعطيلي اصناف و بازاريان در شهرهاي قرمز بدهد.

بر اساس تصميم ستاد مبارزه با کرونا، تمامي واحدهاي صنفي از جمله رستوران ها، بازارهاي محلي، مجتمع هاي تجاري به جز واحدهاي تامين کننده مايحتاج خوراکي و بهداشتي از جمله داروخانه هاٰ، نانوايي ها، سوپرمارکت ها و ميوه فروشي ها و نيز فروشگاه هاي زنجيره اي از ابتداي اعلام ستاد و تا اطلاع بعدي تعطيل شد، تعطيلي اي که  کوچه و خيابان‌هاي شهر را در سکوت فرو برده است و اين در حالي است که اصناف کردستاني اين روزها، فشار اقتصادي و اجتماعي غير قابل جبراني را تحمل و روزگار غريبي را سپري مي کنند.

کرکره هايي که پايين کشيده شد و شماره تلفن هايي که بر تابلو ها خودنمايي مي کنند

طبق بررسي‌هاي ميداني از وضعيت بازار  و صنوف مختلف در سطح شهر سنندج آنچه مشهود است اينکه اصناف گروه‌هاي شغلي دو، سه و چهار کرکره‌هاي مغازه‌ها را بسته و تنها راه ارتباط با آنها شماره تلفن‌هايي است که روي کرکره‌ها يا تابلوهاي مغازه خودنمايي مي‌کند.

کافي است پاي درد و دل اين روزهاي اصناف نشست با هر قشر از اصناف که پاي صحبت مينشيني بعضشان مي ترکد و همه از درد مشترک چک، قرض، اجناس مانده در دکان، هزينه‌هاي آب، برق، گاز، بيمه و ماليات سخن مي‌گويند.

درد و دل کاسباني که روزيشان کساد شده است

فاطمه محمودي از فروشندگان پوشاک در سنندج است، او در گفتگو با خبرنگار کردتودي اظهار داشت: چه کسي به فکر چک هاي برگشتي و روزگار تلخ اين روزهاي ما است دقيقا فصل فروش ما تصميم مي‌گيرند  مغازه‌ها را تعطيل کنند و همين امر باعث جلوگيري از هر نوع کاسبي مي شود و ما نمي توانيم درآمدي داشته باشيم.

وي عنوان داشت: اصناف اين روزها فشارهاي اقتصادي زيادي را متحمل شده اند از يک طرف ماندن اجناس و به فروش نرفتن آنها و از طرف ديگر چک هايي که نتوانستيم آنها را به موقع پرداخت بکنيم.

محمودي افزود: قسط و بدهکاري و متحمل شدن ضرر و زياني 60ميليون توماني با شيوع ويروس کرونا همه يک‌طرف، دغدغه چگونه پرداخت کردن اجاره مغازه و امرار معاش خانواده و پرداخت اجاره خانه از طرف ديگر  فکر و ذکر اين روزهايم شده است.

سعيدي ديگر فروشنده اي بود که در ادامه افزود: اين روزها قدرت خريد مردم از لحاظ اقتصادي پايين آمده است و مردم کمتر خريد مي کنند.

وي بيان داشت: تنها  يک ماه عيد را توانستيم کاسبي بکنيم و کلي براي ماه رمضان برنامه چيده بوديم اما محدوديتها و تعطيلي مجدد بازار تمام رشته هايمان را پنبه کرد و ما مانده ايم و کلي چک پاس نشده و اجناس موجو در انبار  که هيچ کدام به فروش نرفته است.

اين مغازه دار کردستاني  عنوان داشت: تنها بحث حمايتي تا اين لحظه وام کرونايي بود که موضوعي براي همه اصناف است اما اين اصلا کافي نيست و بايد مسوولين به فکر چاره براي اصنافي باشند که شرايط شيوع کرونا باعث شده نزديک به يک ماه کرکره مغازه آنان پايين بيايد.

وي با اشاره به مشکلات واحدهاي صنفي افزود: اگر اين تعطيلي ها کوتاه مدت باشد به نفع همه جامعه است که مدتي مشاغل غير ضروري تعطيل باشند، اما اگر تعطيلي ادامه پيدا کند حتما براي کمک به اصناف بايد فکر اساسي کرد.

بالا دستي‌هايي که پايين دستي ها را به فراموشي سپرده اند

در ادامه خبرنگار کردتودي براي پيگيري مشکلات اصناف و تعطيلي آنان و آيا در اين شرايط مسوولان چاره يا تبصره اي براي جبران خسارت اين دست از مشاغل انديشيده اند يا نه پيگير مطالبات اصناف شد، اما متاسفانه راه به جايي نبرديم چرا که هم مسوولين اتاق اصناف استان و هم فرمانداري با شانه خالي کردن از زير تمام مشکلات اين قشر حل آن را به بالا دستي هاي پايتخت نشين ارجاع داده و با اين عنوان که ما جزئي  از کل هستيم و تمامي دستور العمل ها به صورت کشوري  در اين مورد ابلاغ خواهد شد، حق هر نوع مطالبه اي را از خود ساقط کردند.

و اين در حالي است که شرايط موجود نشان و گواه اين موضوع است که بسياري از مشاغل و صنوف سالي سخت و پر از مشکل را پشت سر گذاشته و اين شرايط مي‌طلبد دولت و دستگاه‌هاي اجرايي اقدامات لازم و تمهيدات عملي و اصولي را براي کمک و حمايت از صنوف و مشاغل آسيب‌ ديده از کرونا اتخاذ کنند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html